Vindela båtfaktaUppdaterad 2007-10-12 |
Typ | Hallberg-Rassy Monsun 31 |
Serienummer | 27 |
Konstruktör | Olle Enderlein |
Byggår | 1974 |
Löa | 9,36 m |
Lwl | 7,50 m |
Bredd | 2,87 m |
Djup | 1,40 m enl. spec. troligen 1,5 m utrustad för långsegling |
Deplacement | 4,0 ton (enl datablad, säkert mer i dag) |
Material | GRP med inplastad järnköl 1,9 ton |
Rigg | Masthead |
Segelyta | 39 kvm |
Segel | Stor och genua båda med Furlex rullsystem |
Motor | Volvo Penta MD2B, helrenoverad 2005, 25 hk |
Autopilot | Autohelm ST4000 |
Vindroder | Sailomat 601 |
Radar | Furuno 1712 |
Radarvarnare | C.A.R.D. (Collision Avoidance Radar Detector) |
Ekolod/logg | Navman Multi 3100 |
GPS | Garmin 128, Garmin 12 och Magellan Pioneer |
Navtex | Furuno NX-300D-H |
VHF | Raytheon RAY 45 med masttoppsantenn och en handburen Icom IC-M1 |
Ankare för | CQR 35 lb i stävbeslag |
Ankarspel för | Sprint 1000 med 50 m 8 mm kätting |
Ankare akter | Danforth 10 kg, Bruce 7,5 kg + 5 m kätting + ankarolina |
Livflotte | Bfa XMY-4 och en sats raketer och bloss enligt RORC:s regler. |
Nödsändare | Epirb 406 från Sjösäkerhetskompaniet |
Solpanel | Siemens NM55S, effekt 55W |
Turbingenerator | Aquair 100 med extra vindsnurra för bruk till ankars. |
Batteriövervakning | Odelco DCC 4000 |
Kyl | Isoterm ASU/SP |
Radio | Sangean ATS818CS med antennförstärkare ANT100 och med inbyggd bandspelare |
SSB radio | Icom700 marin kortvågstranceiver med akterstagsantenn och automatisk antennanpassning (Icom AT130) |
Satellitkommunikation | Iridium Motorola 9500, telefon och datamodem |
Jolle | Joker 2,5 hyperlon, turkisk, Tohatsu 3,5 hkr |
Fotogenkök | Optimus tvålågigt |
Drivankare | Para Tech 12 ft |
Laptop | 1998-2002 Dell Latitude, 2002-2004 Toshiba Satellite 1800, 2004 - Toshiba Satellite M30 |
AIS | NASA A.I.S. Radar Receiver |
Kikare | Zenith 7x50 med kompass, Canon 10x30 IS med bildstabilisator |
Soltak bimini | Kapellmakare på Trinidad |
För såväl konstruktör som för båtköpare är val och utförande resultat av många kompromisser. Vill man ha mycket av det ena får man mindre av det andra. Min förra båt var en modern ganska flatbottnad sak med kort och djup köl. Den seglade fort men lämpade sig dåligt för ensamsegling. Den höll inte kursen när man släppte ratten och placering av skotvinchar och backstagstaljor m.m. förutsatte en trimmad besättning. Gick man på grund var risken stor för skador i kölinfästningen. Kryss i havssjö var en pina. Monsunen är långkölad, håller kursen stabilt och torde hålla för rejäla grundkänningar och dessutom, tack vare det ganska ringa djupgåendet, blir antalet möjliga grynnor avsevärt reducerat. Riggen är enkel och rorkulten är inte som en ratt i vägen när man ensam skall skota genua eller stor. Spantruta med djup v-form ger mjuk och lugn gång i motsjö vilket spar krafter och är bra för humöret. Monsunen seglar betydligt bättre än jag trodde när jag köpte den. Jag har vid åtskilliga tillfällen seglat ifrån såväl större som modernare båtar. Läs även "Storskotet", "Skampålen", "Tillbehör". - - - o O o - - - |