Tahuata och Hiva OaTahuataFortfarande oinklarerad seglade jag och mina vänbåtar till den fina obebodda naturviken Hanamoenoa Bay med god ankarbotten på läsidan av Tahuata. En fin plats att återhämta sig på efter den långa seglatsen från Galapagos. Till alla som läser detta Strax söder om Hanemoenoa ligger Vaitahu-viken, där de första västerlänningarna anlöpte Marquesas. Först på plats var spanjoren Mendana år 1595 men efter att ha skjutit några simmande infödingar seglade han vidare. De var ju hedningar och därmed värdelösa. Sedan dröjde det ända till 1774 då James Cook besökte platsen men mottagandet var allt annat än vänligt, infödingarna hade fortfarande spanjorerna i gott minne. År 1842 upprättade den franska amiralen Dupetit-Thouars sin bas där och efter förhandlingar med den lokala kungen undertecknades det avtal, som sedan dess har länkat Marquesas till Frankrike.
Hiva OaHiva Oa har mycket att bjuda och där stannar man ett tag. För det första klarerar man in på gendarmeriet i huvudorten Atuona, en märklig upplevelse för den, som fortfarande har västindiens elaka otrevliga översittare och mutkolvar i färskt minne. Hiva Oas gendarmer är glada och vänliga och hjälpsamma och gör proceduren så enkel det nu går. För byråkratin skall naturligtvis ha sitt. Egentligen kan man bara klarera in i Papeete på Tahiti, så inklareringen i Marquesas är provisorisk och baserad på brev till Tahiti med efterföljande inställelse därstädes i sinom tid. Inga avgifter, man har inte kommit på att det går bra att pungslå lyxseglande krösusar. Bengt Danielsson skrev boken "Söderhavets Glömda Öar" efter ett år på Hiva Oa 1950 eller så. Läs boken antingen Ni seglar dit eller ej. Naturligtvis har förändringar skett under det halvsekel, som har gått, men inte större än att det mesta är sig likt. |
Bakom ryggen där jag stod när jag tog denna bild finns en liten lanthandel. Handelsmannen påstod, i likhet med de flesta av byinnevånarna, att han var avkomling av Paul Gaugin. Hur det nu än är med den saken så är det i alla fall ett faktum, att konstnären levde sina sista år på Hiva Oa. Bengt Danielsson använder ett kapitel till att mustigt och kärleksfullt beskriva Paul Gaugins liv och jag kan inte låta bli att ge några fakta. Paul GauginFödd 1847 i en borgerlig familj stack han direkt efter skolan till sjöss, där han blev i fem år. Därefter ordnade en farbror, som blivit hans förmyndare efter faderns tidiga död, jobb åt honom på en bankirfirma. Paul Gaugin skötte jobbet fint och klättrade i karriären på parisbörsen. Han gifte sig 25 år gammal med en danska och levde ett lyckligt borgerligt liv med efter vart fem barn. På fritiden roade han sig med att rita av hustrun och barnen med liv och lust och känsla. !882 upplevde parisbörsen en krasch, inte alls något nytt fenomen, och Paul stod utan jobb. Men det gjorde ju ingenting, nu fick han chansen att ägna sig åt måleriet på heltid och trodde sig kunna försörja hustru och barn. Det gick nu inte alls, pengar flöt ut men inte in, och hustru och barn flyttade hem till Köpenhamn och Paul levde sina återstående tjugo år ett fattigt och stundtals miserabelt liv. Han tvivlade aldrig på sitt geni och var övertygad om att man in dag skulle förstå hans konst och han skulle bli ett stort namn. Han fick rätt, men för sent tyvärr.. Paul Gaugin dog sjuk och utfattig i Atuona 1903. Efter att ha smädat en gendarm var han dömd till böter, så behållningen av auktionen efter honom där hans sista målningar klubbades, gick åt. Sju franc inbringade den sista tavlan, som auktionsutroparen för att göra sig lustig förevisade upp och ned! |
... men utsikten från den högt belägna kyrkogården ut över Atuonadalen och över viken utanför är hänförande. Vari bestod då Paul Gaugins storhet? Det vore förmätet av mig att svara på frågan men jag kan dock komma med ett förslag. Konstnären sökte sig under hela sin utveckling mot det naturliga, det okonstlade, det av västerns civilisation opåverkade livet. Han tog klart avstånd från de då moderna "-ismerna" och letade efter ett eget uttryckssätt, vilket han så väl lyckades med. KannibalerMarquesaspolynesierna var kannibaler. Öarnas våldsamt otillgängliga topografi gjorde kommunikation mellan dalarna svår och stammarna levde mycket isolerade. Enda kontakten tycks ha varit då och då förekommande räder då man slog ihjäl någon granne och släpade hem den till grytan. Missionärer försökte i många hundra år att omvända infödingarna men dessa lyckades länga klara sig från kyrkans många konstiga påfund och kunde behålla sin gamla välbeprövade religion och sina hemska matvanor. Enligt en mycket kunnig och insatt kvinna, som körde runt oss på ön och visade dess sevärdheter, förekom något enstaka fall av kannibalism så sent som i början av 1900-talet. Om läget på 1950-talet skriver Bengt Danielsson, att missionärerna slutgiltigt lyckats kristna alla men samtidigt har de rivit ned och förstört allt gammalt. Kyrkorna har man om möjligt byggt på gamla kultplatser, som förstörts, gammal tusenårig muntlig tradition och historia har glömts, gamla klädesvanor har ersatts av nya, svårbegripliga moralregler skapar stress och osäkerhet. Vad har man då fått i stället? Jo en religion, som man inte förstår och vars innehåll saknar den förankring den har hos oss i vår flertusenåriga kultur och historia. Den vite mannens påverkan i polynesien har varit katastofal.
Befolkningsutvecklingen i Marquesas talar sitt tydliga språk. Allt gammalt är dock inte borta. Många bortglömda kultplatser har grävts fram och frilagts och många stenskulpturer, tikis, finns kvar. |
En tiki har alltid händerna på magen, bred mun och stora ögon. En phallos har han också haft men den har missionärerna huggit av. Den låg faktiskt i en stenhög strax intill. Mycket finns att skriva om den vackra ön Hiva Oa, men det kanske blir en annan gång vi fortsätter till Nuku Hiva och Oa Pou |