Nedan beskrivs kortfattat de hamnar utanför Sverige, som Vindela anlöpt. Vinklat mot sådan information, som inte finns i gängse hamnbeskrivningslitteratur. Kryddat med subjektiva omdömen.
Viss farledserfarenhet kan också finna plats.
Förtöjningsmetoder:
Akterrep | Ett rep är fäst vinkelrätt mot bryggan och i en bojsten en bit ut. Man går in och gör fast fören mot bryggan, tar repet och för det längs båtsidan och gör fast det i aktern lagom spänt med hänsyn till var i tidvattencykeln men befinner sig. Man får inte vara äckelmagad för repet kan vara nog så slemmigt. |
Akterpålar | Man krånglar sig in mellan bottenfasta pålar och förtöjer fören till bryggan. Kan ibland vara för smalt och ibland så brett mellan pålarna att man har svårt att hinna få en lina runt båda vid infart. Koncentrera på lovartspålen och greja den andra senare. Kan vara mycket svårt att ta sig ut helskinnad om man är ensam och vinden ligger på från sidan. Omöjligt att fendra av när man passerar in mellan otäckingarna. |
Fingerpontoner | Flytbryggor med ett antal vinkelrätt utskjutande förtöjningsbryggor, vanligtvis med plats för två båtar per mellanrum. Mycket bekväma och vanliga i nyare tidvattenhamnar. Klart bäst. |
Rafting | Förtöjning sida utanpå sida utanpå sida... Vanligt när hamnarnas ordinarie platser börjar bli fulla. Krångligt när när man är innersta båt och skall iväg och besättningarna på övriga båtar är i hamn. Gott humör viktigaste tillgång. Långa spring till kaj rekommenderas när man är ytterbåt. |
Azorerna |
|
Angra do Heroisimo | Bra ankring utom vid vind från syd till sydost. Man håller på att bygga en ny pir för en marina. Underbar stad, besök rekommenderas. |
Horta, Faial | Största stad på Faial med en av Azorernas tre säkra hamnar. I maj juni ett seglarparadis. Mängder av trevliga och sällskapssjuka atlantseglare, som anlänt från Karibien och vill koppla av. Fingerpontoner och rafting vid kaj. Varvsservice och skeppshandel. Peters Café Sport. Vacker ö. Grannön Pico med vulkankägla till 2400 m skall absolut besökas, dess säregna natur låter sig inte beskrivas. Färja varannan timme. |
Lajes, Flores (Det finns flera Lajes, nästan lika vanligt namn som Santa Cruz.) |
Hamnen är oskyddad mot öster men f.ö. hyfsad. Förtöjning längs kaj är vanligtvis möjlig men de flesta väljer att ankra. Första möjliga hamn för seglare från Amerika och sista utpost för de självplågare, som tänker kryssa till New York. Många trötta krakar stannar till i Lajes som första viloplats eftervedermödorna och de andra stannar för en sista fest. Följaktligen ett glatt krogliv på resurangen, som ligger där den första andtäppan sättar in när man stretar uppför backen mot staden, som är en enda brant backe. |
Pico | Flera möjliga hamnar, men ingen är säker. Eftersom täta , billiga och snabba färjförbindelser finns från Horta kan man lika gärna låta dyrgripen stanna där. En rundtur på Pico är ett *** |
Ponta Delgada, São Miguel | Huvudstad för Azorerna
på största ön São Miguel. En av
Azorernas tre säkra hamnar. Okomplicerad infart. Viktigt att
först lägga till vid receptionskajen och klara av
byråkratin i fyra olika kontor, som tur är
vägg i vägg. Fingerpontoner och rafting vid kaj.
När jag var där försökte flickan i
marinakontoret ge alla nykomlingar plats långsides med den
yttre pontonen, som saknade fingrar. Där låg man
utomordentligt illa vid frisk västan med besvärande
svall från båtar, som passerade i den yttre
hamnbassängen.
En tysk segelbåt, S/Y Swülk, med Thomas Dragel och Annegret Schultze ombord, har permanentat sig i marinan och åtar sig alla vanliga reparations- och underhållsjobb på besökande båtar, även segelreparationer och plastjobb. |
Praia da Vitoria, Terciera | En av Azorernas tre säkra hamnar. Marina under byggnad, f.n. inga gästplatser men har man tur kan man få nyttja en för tillfället ledig plats utan kostnad. Vatten och el men ej dusch eller toalett. Hanmkaptenen var en mycket charmerande skojare, tro inte ett ord av vad han säger och hyr inte bil av honom. Det går också bra att ankra i yttre hamnbassängen, som är mycket stor. |
Santa Cruz, Flores | Avråder bestämt. Hamnen är mindre än man kan föreställa sig inloppet är förfärligt. Och skyddet är tveksamt. Ta en taxi från Lajes i stället, det kostar bara 1800 PTE. |
Vila da Praia, Graciosa | Bra ankring utom vid ostlig vind. Platsen har inte ens en restaurant men grottan i närliggande vulkankrater är värd en nedstigning. |
Vila Nova, Corvo | Mycket liten hamn, öppen mot öster. Möjligt att läggas sig långsides vågbrytaren men dyning sätter in svårt. Jag försökte men fick ge upp efter att ha varit förtöjd i fem minuter. |
Belgien |
|
Zeebrugge | Fingerpontoner. Trist hamn men gott om restauranter. Långt att gå till centrum. Hamnmuseum med fyrskepp, rysk ubåt och mycket annat. |
Danmark |
|
Gedser | Akterpålar. Ny, välbyggd. Ödsligt grannskap. Trevlig och hjälpsam hamnkapten och varv. |
Klintholm | Akterpålar. Flott och dyr. Stor fiskehamn. Liten fin hamnkrog med underbar Ålpanna. |
England |
|
Brighton | Pontoner. Kan anlöpas vid lågvatten. Ingen sluss. Jättestor marina. Inte särskilt rolig men ett nybyggt affärs- och restaurantcentrum med lyxbostäder med egen kajplats var värt att se. Allt finns förståss. |
Chichester | Fingerpontoner. Lång
väg uppför flod innan man kommer till inslussningen,
som har 24 h service. Fint och dyrt. En sommarplats för en 10m
båt går löst på 25000 kr.
Nattavgiften för Vindela var något lägre,
£24 om jag minns rätt.
Bra att veta: I de flesta engelska hamnar finns seglarföreningar, där gästande seglare är hjärtligt välkomna. Det finns naturligtvis alltid en bar och i de flesta fall även restaurant. Jag frågade en gång hur det kom sig att man alltid var välkommen och fick som svar "How else would we get new stories?" |
Cowes Yacht Haven | Pontoner. Stället behöver knappast någon presentation. Jag hade tur och fick plats i den allra heligaste hamnen. Faktiskt mycket moderat hamnavgift med engelskt mått mätt. Ratsey & Lapthorn reparerade min genua. Segelmakarhjälp är sällsynt förekommande men i Cowes fanns det förståss. Den lilla staden Cowes är charmerande och trevlig. |
Dartmouth | Det finns två marinor. Jag valde den vänstra en bit uppför floden. Dyrast av alla jag provat, $28! Men badrummen var i klass med ett internationellt superklass lyxhotell. Alltid något. Dartmouth är mycket charmerande och väl värt även ett dyrt besök. |
Dover | Fingerpontoner. Seglarhamnen skall byggas ut i en bassäng till. Dyrt som alla engelska hamnar. Men i den yttre hamnbassängen kan man ankra gratis. Effektiv och professionell trafikledning. Föranmälan per VHF obligatorisk. Tät trafik av färjor och svävare. Mycket välorganiserat hamnkontor för seglande gäster. Rekommenderar en promenad upp till Dover Castle och en guidad rundtur i grottorna under slottet, varifrån evakueringen av Dunkerque organiserades och leddes i andra världskrigets början. 350.000 man evakuerades på 14 dagar och allt vad England hade av båtar och fartyg gick i skytteltrafik runt och i zigzack mellan tyska örlogsfartyg. |
Eastbourn | Fingerpontoner. Det är ont om hamnar på nära håll västerut från Dover och Eastbourn blir första vettiga val. Helt nybyggd, inte helt färdig, mycket flott anläggning. Jättestort köpcentrum. All varvsservice och skeppshandel. Tillgänglig även vid lågvatten men varning för att bojarna, som märker ut den muddrade infartsrännan, kan synas dåligt. En stackare gick på fel sida när jag var där och men blev snabbt, behändigt och effektivt bärgad av sjöräddningen. Man slussar upp till hamnvattennivån. Slussvakt dygnet runt. Anmäl på VHF. Väldigt flotta toalettutrymmen. Hamnen saknar dock själ. |
Falmouth | Fingerpontoner. Det finns flera
marinor och även bojar. Jag valde den marina, som
låg längst upp i floden. Fullt användbar
med bl.a. något så ovanligt som ett
elektronikserviceföretag. Jag lät dem mäta
upp antenneffekten från gamla min VHF, som jag ibland har
tvivlat på, men den var helt OK.
Falmouth är startpunkt för både Biscayakrossare och Atlantkrossare och Hjärtekrossare. Allt man kan behöva finns att köpa men det kan vara långt att gå mellan inköpsställena. Sjökortsbutiken var svårfunnen men mycket välförsedd. På marinan fanns ny femdygnsprognos för Biscaya varje morgon. I mitt fall stämde den utmärkt. Jag lämnar dock inga som helst garantier. |
Portland Harbour | Stor invallad bassäng där man kan ankra gratis. Skall man fortsätta västerut måste man runda Portland Bill, ökänt för sitt förfärliga race. Jag valde att använda den passage nära land som Macmillan med en grym understatement beskriver som "relatively calm water". Jag var livrädd. Strömmen gjorde det otänkbart att vända. Det var bara att hoppas på försynens hjälp, vilket turligt nog fungerade den gången. |
Salcombe | Trevlig plats. Inga marinor men bojar för besökare. Kostar förståss men inte alltför blodigt. Utmärkt färjeservice till centrum, man kallade per VHF och strax var en slup ute och hämtade en. |
Frankrike |
|
Calais | Slussport öppnas omkring högvatten. Väntebojar utanför. (Där kanske man kan ligga gratis). Seglarklubb på hamnbassängens högra sida. Billigare att ligga längs kajen på vänstra sidan men föreningen var inte heller dyr. Nära till centrum. |
Gibraltar |
|
Gibraltar | Tre marinor att välja mellan. Shephards för den som vill komma billigast undan eller behöver ha upp båten på land. Marina Bay omedelbart intill, litet dyrare men bättre bryggor och bättre service. Akterrep, fasta bryggor men tidvattnet är knappt en meter. Utmärkt skeppshandel hos Shephards. En tredje marina en bit söderut är dyrast men har också högsta standarden, klart fin. Jag har just nu glömt vad den heter. Queensway kanske det var. Gibraltar rekommenderas absolut. En facinerande blandning av alla kulturer och alla folkslag. |
Kanarieöarna |
|
El Hierro, La Restinga | Feb
2000. Puerto de La Restinga är en fiskehamn utan
några som helst faciliteter för tillfälliga
besökare. Man får förtöja vid
yttre halvan av piren. Den inre halvan används av fiskarna.
Det är långsides som gäller och kajsidan
är av eroderad mycket skrovlig betong med trappstegsfomade
överhäng i övre delen. Vid spring tide hakar
fendertarna i dessa överhängen, vilket kan
göra tillvaron miserabel för en liten
segelbåt. Litet här och där sticker det
dessutom ut små stumpar armeringsjärn.
Restinga har tre hyfsade restauranger, ett antal barer och två supermercados men ingen taxi eller biluthyrning och endast ett par bussturer dagligen till Valverde. Det är förmodligen listigare att anlöpa La Estaca, som ligger nära flygplatsen och Valverde. Längs kusten väster om hamnen finns ett stort marint naturskyddsområde, som skall vara härligt för dykning. I Restinga finns ett otal dykeriskolor för den intresserade. |
Fuerteventura, Puerto del Castillo. | Sep
1999. Ganska liten
men fullt användbar hamn. Obs grundområdet vid
inseglingen, som inte är så svår som man
kan tro efter att ha läst Ann Hammick i "Atlantic Islands", en
f.ö. ovärderlig bok. Något
förvirrande heter orten vid hamnen Caleta de Fueste. Den
är heltysk, i praktiken en tysk koloni med stora
såväl färdiga som
pågående byggnadsarbeten för
soltörstande germaner.
Varannan butik i staden är en biluthyrning. Konkurrensen har pressat priserna i botten, 24 timmar i en Opel Corsa med fria kilometrar och alla försäkringar fick jag för 3500 ptas! Hamnkontoret har världens långsammaste datorprogram för inklareringen, tag med termos och bulle, det tar minst en timme att få båt- och besättningsdata på plats. Och därefter skall hamnavgiften räknas ut, vilket tycks vara värre. Mars 2000. Flickan i kontoret har lärt sig ruljansen nu och det går hyfsat snabbt och enkelt att klara formalia. Hon talar utmärkt engelska och är dessutom mycket söt. Irene heter hon. |
Fuerteventura, Punta Jandia | Sep 1999. Avståndet från Puerto del Castillo till Las Palmas är för långt för att klaras av på dygnets ljusa timmar. Jag ankrade därför över natten öster om landtungan Punta Jandia och hade inga problem att segla över till Las Palmas påföljande dag. |
Graciosa, Playa Francesa | Sep 1999. Vik på
öns sydsida, som erbjuder fin ankring på sandbotten
utom vid vind från sydvästkvadranten. Kristallklart
vatten och fin sandstrand för badsugna barn. Här kan
man för en gångs skull leva naturliv och slippa
marinakulturen, nästan som hemma i
skärgården. Ön är en enda
låg sandhög med fem högre
sandhögar utplacerade ovanpå.
Det verkar inte som om myndigheterna intresserade sig för ankarliggarna och så vitt jag förstår kom de flesta direkt från Madeira eller europeiska fastlandet utan föregående inklarering i Kanarien. Det är en halvtimmes snabb promenad till La Sociedad, där man kan handla det nödvändigaste. Varning för att försöka få en plats i den trånga hamnen. Man ankrar mot ponton med fiftyfifty chans att inte få upp ankaret igen. En varning till. Man kan missta sig gruvligt på avståndet till Lanzarotelandet i sundet mot Graciosa. Närmast sundets smala ställe utbreder sig nämligen en låg slätt, som avgränsas mot sydost av Lanzarotes höga bergkant, som man lätt av misstag kan tro vara strandlinjen. |
Gran Canaria, Pasito Blanco | Feb 2000. Pasito
Blanco är en välbyggd och väl
fungerande marina med flinka marineiros, som hjälper till med
förtöjningarna. Pontoner,
förtöjningar, dusch, vatten och el håller
fin klass.
Det finns emellertid ingen bar, ingen restaurang, ingen supermercado. I stället får man bengå en kvart och ta buss till Mas Palomas, Playa del Ingles eller San Agustin, där sådant knappast torde saknas. Bussen koster 145 ptas och en taxi tillbaks efter en bättre middag kostar 800. |
Gran Canaria, Puerto de la Luz, Las Palmas | Okt 2000. Seglarhamnen
(Muelle Deportivo) har en för 1999 ny
vågbrytare mot norr, som lär ha
förbättrat förhållandena
avsevärt. Kartan i "Atlantic Islands" stämmer inte
helt. Infarten öppnar sig mot söder och om man
kärar södra spetsen av Dique Reina Sofia ser man inte
inloppet och det är lätt att gå
för långt in i hamnen. När detta skrives i
oktober väntas 250 ARC-deltagare in och andra båtar
avvisas. Till nästa år kommer det dock att finnas
ett stort antal nya platser vid ännu ej
färdigställda pontoner i norra delen. Har man tur kan
man eventuellt få en plats vid ponton 11 eller 12, dessa
är nämligen privata och administreras ej av den
kommunala hamnorganisationen och reserveras ej för ARC. Samma
låga priser gäller.
Ankring norr om seglarhamnen fungerar bra men besväras något av svall och ideliga oljeutsläpp i den kommersiella hamnen.. I Las Palmas finns allt en seglare kan behöva och det är ett utmärkt ställe att komplettera och reparera båt och utrustning. Men det är långt mellan inköpsställena och det blir ett förfärligt bengående tills man utmattad sätter sig i en taxi. |
Gran Canaria, Puerto de Mogan | Feb 2000. En strålande fin plats. Utmärkt hamn, mycket smakfull och vacker bebyggelse runt hamnen och mängder med trevliga restauranger. Allt fungerar enligt läroboken, damen på hamnkontoret talar till och med bra engelska. Det är svårt att få plats under högsäsongen på hösten. Jag försökte i höstas och blev utmotad men nu i februari var det inga problem. |
Gran Canaria, Puerto Rico | Dec 1999. Som hamn betraktad fullt
användbar om man får plats vid någon av
pontonerna. Blir man som jag hänvisad till insidan av piren
måste man vara gräshoppa för att kunna
lämna båten vid lågvatten. Ganska
hög hamnavgift.
Puerto Rico är ett hålligångställe för billiga charterresor och ingenting för den lättsövde. Femtio restauranger för den hungrige som inte är kräsmagad. |
La Gomera, San Sebastian | Feb 2000. En
ny och fräsch och fin hamn med fingerpontoner och än
så länge gott om besöksplatser. Dyning kan
ta sig in och särskilt vid de yttre pontonerna göra
nätterna litet oroliga. Man håller på att
bygga en liten pirvinkel till för att skydda mot
superfärjornas propellervattananfall.
Hyfsad hamnavgift och La Gomera är en otroligt vacker ö än så länge oförstörd av massturism. Rekommenderas varmt. |
Lanzarote, Puerto Calero | Sep 1999. En för
året (1999) tillbyggd och färdig hamn med massor av
lediga platser. Perfekt. Pollare på kajerna av blankpolerad
mässing och stegar i rostfritt. Två travelliftar,
den större för 90 ton, så även
något större båtar än Vindela kan
få sitt undeliv omsett. Vakthållning dygnet runt
och moderat hamnavgift. En bra plats att lämna sin
ögonsten om man måste åka hem ett tag.
Längs kajen finns åtta bra restauranter och affärer för dykeriutensilier och båttillbehör och service av marinelektronik men inköpsmöjligheterna av livsmedel är begränsade till det nödvändigaste. En trevlig tysk läkarmottagning finns för den som behöver sevice på det egna kadavret. En kul grej, som jag rekommenderar, är en tur med den gula ubåten Sub Fun III. Den har stora runda fönster för passagerarna och man ser alla möjliga fiskar och ett gammalt vrak. En rocka c:a 1,5 m i diameter imponerade. |
Teneriffa, Darsena Pesquera | Dec 1999. Denna hamn ligger strax
norr om Santa Cruz. Dels finns där Marina Teneriffa, om vilken
jag vet intet, dels finns det alldeles nya varvet Varaderos
Anaga. En strålande fräsch
anläggning med vänlig och hjälpsam personal
och vakthållning dygnet runt. Dusch och wc i lyxklass. Ny
travellift finns förståss. Digital
avläsning av tyngden i lyftselarna är intressant. Vet
Du vad Din båt egentligen väger?
Såväl International som Jotun har färgbutiker på plats och den förra har även verktyg och skeppshandel. Hos Jotun kan man köpa den effektiva bottenfärg, som yrkessjöfarten använder, dock är minsta burk 20 liter, så man bör försöka slå sig ihop några stycken. Jotun garanterar 36 till 60 månader beroende på farvatten och driftsprofil. Täta bussförbindelser till Santa Cruz. En bra plats för periodiskt underhåll. Telefon 922 59 13 13. Varvschefen kan något litet engelska. Varvets position enligt gps är 28 29,91 N, 16 12,09 W. |
Teneriffa, Los Christianos | Jan 2000. Hamnen är avsedd
för fiskebåtar och för färjetrafik
till La Gomera, El Hierro och La Palma. Segelbåtar
är inte välkomna och det finns inga bryggor eller
bojar tillgängliga. Det går emellertid att ankra
på tunn sand över sten om man har plats för
hjärtat i sin halsgrop. Det är öppet mot
söder men även vid andra vindar kan det vara tufft
även om det då inte blir någon
sjö att tala om.
Fiskekooperativet har en travellift, som tycks vara en av Kanariens billigaste och det går bra att ta upp sin skatt för bottenputs. Los Christianos har växt ihop med Playa Americas och är sprickfyllt av törstiga nordeuropeiska solforskare. Hamnen har en fördel, det kostar ingenting att ankra och det är olämpligt att besöka hamnmyndigheten. Bortkörd lär man kunna bli ändå. Det är inte min mening att skrämmas. Jag låg där i åtta dagar innan frisk vind började tära på mina nerver. *** Senaste nytt enligt djungeltelegrafen i Fuerteventura. En ny höghastighetsfärja, en s.k. helveteskatamaran, har satts in i trafiken mellan Los Christianos och San Sebastian. Den behöver hela hamnen för att kunna vända och all ankring inuti hamnen är nu strängt förbjuden. Så var det med det. |
Teneriffa, Los Gigantes | Jan 2000. En
välbyggd hamn i en mondän ort med klass. Det finns
inte många platser för tillfälliga
besökare, så det kan vara bra att ringa i
förväg. Men om någon vill köpa sig
en permanent plats för en 15-metersbåt finns det en
till salu. Pris 194.500 DM! För den vanlige
tillfällige fattiglappen med 12-metersbåt
är taxan 2.500 ptas/dag. Det är trevligt att ligga
där ett par dagar.
Norr om hamnen stupar gigantiska berg rätt ned i havet, vilket gett platsen dess namn. Viss dyning, som reflekteras mot bergen, kan göra hamnen ytterst orolig. Båtarna sliter häftigt i förtöjningarna och det knakar och gnäller och skriker. Varning: Det finns en bergklack, som vid lågvatten är bränningsdjup, utanför den långa pontonen längs piren mot SV. Räknar man lyktstolpar från hanmens västligaste hörn ligger grundet ungefär utanför den tredje stolpen åt vänster. När man kommer tuffande in i hamnen alltså. Grundet är inte utmärkt på något sätt. |
Teneriffa, Santa Cruz, Marina Atlantico | Nov
1999. Den trogne
läsaren av "Atlantic Islands" blir glatt överraskad
när han kommer till Marina Atlantico i centrum av Santa Cruz.
Hamnen är bättre än Anne Hammicks
beskrivning. Hamnbassängens norra kortände har
fått en fin flytbrygga med akterrep. Den centrala bryggan har
fingerpontoner. Otaliga båtar kan ligga vid Dique Nuevo
(piren mot havet) och jag såg även ankarliggare och
båtar förtöjda mot södra piren,
som saknar landförbindelse. Den yttre piren är bortemot 1 NM lång och seglarhamnen avgränsas dessutom av en tvärpir med ett smalt inlopp men trots detta blir det obekvämt skvalpigt vid frisk sunnan. Ja, inte värre än att man fortfarande ligger helt säkert förståss. Tristare är att orenat avlopp uppenbarligen släpps ut någonstans söder om hamnen för efter några dagars sunnan drev det omkring fler kådisar än jag har sett tillsammans i hela mitt tidigare liv. Tänk att få en sådan i kylvattenintaget! Hamnpersonal finns på pass dygnet runt och
möter i motorbåt och anvisar plats. Bra. Närheten till Santa Cruz fina centrum är en lyx. Varning |
Madeira |
|
Porto Santo | Fingerpontoner. Första hamn
för trött havsseglare från Europas
fastland. Faktiskt en utmärkt hamn, mycket bättre
än Funchal. Varvsservice. Ön ganska
opåverkad av turism. Fin sandstrand. Trevlig stad. Flyg (15
min) och färjeförbindelse med Madeira. Vy över hamnen A: Incheckning, B: Besökande båtar, C: Myndigheter, D: Bojar för besökande båtar, E: Travellift, F: Varvsområde, G: Dusch o restaurant, H: Färja till Funchal, J: Ankring, K: Håll väster om en linje söderut från pirhuvudet vid anlöp. Öster om linjen finns bojar för lossning av oljetankers. |
Nederländerna |
|
Allmänt om Hollands kanaler | Från Delftzijl i norra Nederländerna till Vlissingen i söder kan man gå kanalvägen utan att behöva ta ner masten. Jag gjorde det för att slippa kulingarna sommaren 1998. Det blåste så till och med kanalfart var vansklig i bland. Slussarna kan vara besvärliga om man är ensam och vinden är hård och byig. Annars är det enkelt och trevligt och nästan gratis. Grundinställningen tycks vara att kanalerna liksom vägarna skall vara fria för alla. Moderata broöppningsavgifter förekommer dock på vissa sträckningar. Järnvägsbroarna är besvärliga eftersom de endast öppnas på bestämda tider, vissa bara två gånger per dygn. Diesel är dyrt vid de vanliga tankställena för fritidsbåtar men i Vlissingen kan man tanka direkt från en liten tanker till ungefär 2 kr litern. Men då är det säkrast att direkt lämna landet för den rödfärgade soppan man då får är inte tillåten i segelbåtstankar i Holland. |
Dokkum | Underbar gammal stad. Man kan lägga till längs stadens kajer, mot avgift förståss. |
Dordrecht, drottningens segelsällskap | En bro spärrar infarten men öppnas såsmåningom efter anmälan per VHF. Trevlig hamn och intressant stad. Skall man vidare söderut måste man noga passa på öppningstiden för en järnvägsbro strax söder om D. |
Durgerdam, Ö Amsterdam | Egentligen två hamnar. Akta er för den första med mottagningsbrygga och otrevlig hamnkapten. Fortsätt förbi denne in i den smala kanalen med stolpförtöjda båtar och hoppas på ett ledigt bås tillhörande Durgerdam Wassersportvereiniging. Här lämnade jag Vindela och åkte hem några veckor. Billigt och tryggt. Föreningens hamnkapten bor i ett av de små husen längs gatan utmed hamnkanalen, men hittar lätt hans skylt. Tel 020-4905038 |
Enkhuisen, mellan Ijselmeer o Markermeer | Mycket stor och modern segelbåtshamn med alla faciliteter. Skansenliknande museum rekommenderas. |
Gronningen | Motorbåtshamnen öster om centrum är OK. Passa noga på broöppningstiden på morgonen, det gäller att komma med i första konvojen. Kolla med hamnkaptenen. |
Middelburg, Walcheren | Akterpålar. Fin och livaktig gammal stad med en mycket trevlig seglarförening inrymd i ett gammalt gavelhus vid hamnen. Intressant och sällsynt museifartyg från den epok, då man försåg fartygen med både rigg och ångmaskin. |
Sint Annaland, Tholen, Osterscheelde | Pontonbryggor. Bra hamn med användbar seglarkrog. Intressant båtbyggeri gjorde mycket fina aluminiumskrov. Skeppshandel. Ganska trist stad men det kan ju vara intressant att se en "ö", som egentligen är en grop innanför höga vallar. |
Portugal |
|
Cascais | Ingen hamn 1998 men man håller på för fullt och bygger en, som borde bli klar till 1999. Man ankrar på svaj. Staden är mondän med allt en turist med god kassa kan önska sig. |
Faro/Olhao | Vidsträckt lagun ger goda ankringsmöjligheter med sjölä men kan vara blåsigt. |
Figueira da Foz | Fingerpontoner. Väl skyddad
hamn med säker bevakning. Besök Coimbra c:a 50 km
inåt landet. En fantastisk stad. Infarten till ytterhamnen kan vara mycket farlig. Ett grundområde precis utanför kan ge upphov till "very dangerous seas for small craft" och ett signalställ i land visar när det är förbjudet att anlöpa hamnen. |
Lagos | Fingerpontoner. En pärla. Turistifierad stad men på ett mycket smakfullt och välordnat sätt. Stor fin marina. Många seglare övervintrar i Lagos boendes på sina båtar. Trevlig social stämning båtarna emellan. Många engelska båtar. |
Leixoes | Fingerpontoner. Skyddad hamn men trist och en trist hamnstad. Dock nära (buss) till Porto, som lär vara en mycket gammal och intressant stad. |
Peniche | Fingerpontoner. Stor fiskehamn med störande vågbildning från passerande båtar dygnet runt. Usel hamnpersonal. Fantastiska fiskresauranter i land. Minst en i varja hus och många på gatorna mellan husen. |
Portomao | Pontoner. Skitig flod. Staden gav ett ruggigt intryck. Ingen hamnservice utom polis och tull förståss. |
Sines | Fingerpontoner. Marinan är under utbyggnad men redan nu utmärkt. God bevakning och trevlig personal. Jag lämnade Vindela här och for hem en månad. Allt som jag lämnade det när jag kom tillbaka. Billigt. Man kan även ankra gratis så länge det inte blåser friskt från söder. Staden är enkel men scharmig. Rekommenderas. |
Villamoura | Fingerpontoner. Stor marina som har varit modern. Mycket långt att gå till hamnkontoret för väderrapport o.dyl. Orten är ett riktigt "turistparadis", med endast nybyggda mastodonthotell och shoppingarkader och lyxresauranter och helt rent från tradition och kultur. Det enda ställe hittills där jag blivit avkrävd förskottsbetalning av hamnavgiften, som var ansenlig. Rekommenderas definitivt inte. |
Spanien |
|
Allmänt om "rias", Spaniens norra atlantkust | Ett antal flodmynningar, Rias, längs norra spanska atlantkusten, ger hyfsade ankringsmöjligheter i vacker natur och med fina gamla städer ganska oexploaterade av turister. Vindarna är för det mesta nordliga så man ankrar längs sydstränderna men vill det sig illa kan man få en körare som har fått upp farten ända från Brasilien. |
Barbate | Fingerpontoner. Sista atlanthamn före Gibraltar sund. Ny marina, ännu ej färdig. Varning för tonfisknät utanför hamnen. Läskigt för moderna båter med delat underliv. Övertern på tonfisknäten består av en grov stålvajer, som vanligtvis hakar i mellan köl och roder. En bekant båt blev sittandes på detta sätt med grov atlantsjö akterifrån, som om och om igen begravde sittbrunnen men vatten genom att båten satt fast. Näten kan vara flera km långa. |
Bayona | Akterrep. Bra marina med vacker hamnrestaurant. Vacker stad. Rekommenderas. |
Isla Christina | Fingerpontoner. De flesta marinorna längs Spaniens södra atlantkust jämte delar av medelhavskusten administreras av samma bolag och är likartade i service och utförande = bra. Isla Ch är tillgänglig även vid lågvatten, vilket inte framgick av Macmillan. Farleden är dock en smula slingrig och dåligt bojad så helt lätt är det inte. |
LaCoruna | Akterrep. Standardhamn för lyckligt genomförd Biscayapassage. Det finns två konkurerande segelklubbar sida vid sida. Jag rekommenderar den vänstra. Det går också att ankra gratis. Såväl spanjorerna som portugiserna älskar sin byråkrati. För mig var Spanien 8:e landet och det första där pass och skeppspapper var nödvändiga. EU:andan har inte gort sitt intåg ännu, i varje fall inte för oss båtmänniskor. |
Mazagon | Fingerpontoner. Stor fin ny hamn. En bra bit att gå till centrum. Trist förort till Huelva. Användbar för lugn nattsömn. |
Puerto Sherry | Nära Cadiz, som nog är ett intressantare hamnval. Puerto Sherry är ett storvulet och åtminstone för närvarande havererat projekt. Hamnen är fin men många halvfärdiga byggnader runtomkring vittnar om konkurs och elände. |
Tyskland |
|
Allmänt om nordsjöväder | Rapporterna från DMI, Danmarks Meteorologiska Institut, är oslagbara. Mycket informativa, här har Sveriges Radio och SMHI mycket att ta efter. Femdygnsprognos varje dag. Gick att få in på mellanvåg eller långvåg ända ned till engelska kanalen. Den som till äventyrs tycker danska är jobbigt har här en god anledning att lära sig förstå vår sydvästra dialekt. |
Burg auf Femarn | Akterpålar. Äldre liten hamnstad med flera trevliga krogar (Fischepfanne!). Dusch o dass a la Venedigs blykamrar fast av aluminium. |
Gieselau-Eider kanal | Alternativ till västra delen av Kielkanalen. Rekommenderas om vädret är för dåligt för att ge sig ut på Elbe och Nordsjön. Undvik söndagar, då öppnas broar och slussar endast några korta timmar. Sluthamn Tönning nära Nordsjökusten. Se d:o. Utfart till Nordsjön endast under högvatten, vilket vanligtvis betyder "Wind gegen Tide", som på det mycket grunda vattnet utanför Eidersperrwerk innebär ett våldsamt skumpande. |
Helgoland | Flytbryggor. Odräglig hamn. Skyddad för all del men dåliga förtöjningsmöjligheter för gäster. Förfärlig bebyggelse. Allt går ut på att sälja skattefritt. Bra skeppshandel med rikligt med sjökort. Enligt hamnkaptenen finns allt att köpa på Helgolan utom Frauen. Jag betvivlar bådadera. |
Nordeney, Östfriesiska öarna | Akterpålar.
Utmärkt välskött hamn tillgänglig
även vid ebb. Varning dock för de grunda infarterna
från norr vid pålandsvind och lågvatten,
konsultera tillgänglig litteratur eller
försök med VHF. 1998 års upplaga av
Macmillan hade fel rekommendation. Ön är ett tyskt semesterparadis. All service. Trevligt att hyra cykel och trampa runt ön. Se även Wattenmeer. |
Rendsburg, Kielkanalen | Akterpålar. Det finns två båtklubbar, jag nyttjade den innersta. Liten och intim med segelförening med bra restaurant. Fem minuters gångväg till centrum. |
Tönning, vid utloppet av Gieselau-Eider kanal, se d:o | Pontonbrygga. Vid lågvatten ligger båten stadigt nedsjunken i gyttja. Kan vara en bra idé att ta in logggivaren, Vindelas paddelhjulsgivare började inte rotera förrän vi dundrat på mot nordsjövågorna en bra stund. Seglarhamnen är mycket liten och det kan nog vara svårt att få en plats under högsäsong men det är värt att försöka, för Tönning är en förtjusande gammal stad. Se även Gieselau-Eider. |
Wattenmeer | De mycket grunda och vidsträckte vattnen mellan de ostfriesiska öarna och fastlandet utgör spännande segling. Till stor dela torrlagt under lågvatten. Farlederna markerade med lövruskor. Eftersom sandbankarna flyttar sig hela tiden är inte ens absolut färska sjökort tillförlitliga. Men lövruskorna lär flyttas efter behov. Jag seglade från Nordeney till Delftzijl över wattenmeer och sparade på så sätt en ansenlig distans. Allt hänger på rätt timing. Fråga hamnkapen på Nordeney. |
En bra länk:
Portugals
hamnar